ShoutMix chat widget

Followers

Kod Tangan BM

Monday, May 30, 2011

Masalah Pendengaran


DEFINISI 
Ia adalah masalah-masalah yang menjejaskan komunikasi – masalah bercakap atau memahami apa yang diperkatakan oleh orang lain. 
TANDA-TANDA MASALAH PENDENGARAN 
Kehilangan pendengaran disyaki jika seseorang tidak mendengar bunyi deringan telefon, tidak menoleh kepada sumber bunyi, seringkali meminta penutur mengulang apa yang diperkatakan, membuka TV terlalau kuat, menunjukkan tanda-tanda keliru dan tidak memahami pertuturan. 
KLASIFIKASI MASALAH PENDENGARAN 
1 Hilang pendengaran jenis konduktif
Bunyi tidak dapat bergerak dari telinga luar ke telinga dalam secara efisien kerana sumbatran atau kerosakan pada laluan ini. Ini menyebabkan bunyi menjadi perlahan dan tidak jelas. Kehilangan perdengaran jenis konduktif selalunya boleh dipulihkan secara perubatan atau pembedahan. 
2 Hilang Pendengaran jenis sensori neural
Masalah ini disebabkan oleh kerosakan telinga dalam atau laluan saraf pendengaran ke otak. Setengah bunyi kedengaran kurang jelas menyebabkan herotan dan masalah memahami pertuturan. Masalah pendengaran ini selalunya kekal. Walu bagaimanapun ia dapat dibantu dengan alat batu pendengaran. 
3 Hilang pendengaran jenis campuran
Kombinasi dari hilang pendengran jenis konduktif dan sensorineural. 
PUNCA MASALAH PENDENGARAN 
Antara penyebab maslah pendengaran ialah jangkitan telinga kronik, fakor keturunan, kecacatan kongenital, sakit kuning yang teruk semasa bayi, penggunaan dadah ototoksik, kecederaaan kapala, jangkitan virus atau bakteria, pendedahan kapda bunyi bising secara berpanjangan, proses penuaan dan tumor. 
TINDAKAN YANG PERLU DIAMBIL 
Audiologis merupakan ahli profesional yang terlatih dalam bidang pendengaran normal dan tidak normal. Seseorang audioologis itu menumpukan perhatiannya terhadap pencegahan dan pengenalpastian masalah-masalah pendengaran, pemilihan dan pemasangan alat bantu pendengaran, merekabentuk dan mengimplimentasi strategi dan program rehabilitasi dan khidmat nasihat berhubung dengan pendedahan terhadap bunyi kuat dan penjagaan dan pemeliharaan pendengran. 

Sumber             : www.geocities.com/mash1995
Penulis             : Persatuan Pertuturan-Bahasa dan Pendengaran
Tahun               : 2002 

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts