ShoutMix chat widget

Followers

Kod Tangan BM

Tuesday, May 4, 2010

Sejarah


Pada tahun 1984, Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan (JPWP) telah memikirkan keperluan mewujudkan kelas-kelas integrasi dikebanyakan sekolah dibawah satu pentadbiran. Pada ketika itu, kelas khas (cacat pendengaran) di Sekolah Kebangsaan Jalan Pasar telah dibawa dan digabungkan di Sekolah Rendah Kebangsan Jalan Pasar.
Dua Tahun selepas itu, timbul pula masalah kekurangan bilik darjah di SRK Jalan Pasar dan telah dipindahkan kebangunan di bawah pentadbiran SRK Jalan Peel.
Pada tahun 1a9a88 bilangan murid cacat pendengaran bertambah daripada 56 orang kepada 78 orang. BIlangan kelas yang disediakan kepada murid khas ini hanya 6 buah sahaja. Dua daripada bilik darjah telah bertukar menjadi bilik pejabat dan bilik sumber/bilik guru. Dalam usaha untuk menempat dan membuatkan bilangan murid yang semakin bertambah. 4 buah kelas yang yang berukuran biasa telah dibahagikan kepada 8 bilik kecil. Dari semasa ke semasa bilangan murid terus bertambah.Diatas kerjasama dan prihatin pihak kementerian Pendidikan dan JPWP, maka satu keputusan dibuat untuk menukarkan kelas intergrasi kepada satu pentadbiran Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas Jalan Peel bermula pada tahun 1989. Yang Kedua di Kuala Lumpur selepas sekolah kebangsaan Pendidikan Khas Kampung Baru. Guru Besar pertama yang dilantik oleh Kementerian ialah Puan Maimunah Bt. Jh Sapian sehingga 31 Mei 2000.
Kini, bilangan murid murid ialah seramai 42 orang dan 10b buah kelas iaitu prasekolah, 1AW, 1BW, 2W, 2S, 3A, 6AW. Guru seramai 22 orang dan pembantu pengurusan murid seramai 5 orang. Guru Besar sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas Jalan Peel ketika ini ialah En Omar Bin Sujak

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts